Gerlachovský štít 2655 m n.p.m.

Drogą Martina na najwyższy szczyt Karpat.

Startujemy około 5.30 spod Śląskiego Domu. Mijamy Wielicki Staw, dalej idziemy Doliną Wielicką w stronę Polskiego Grzebienia. Jest to przełęcz znajdująca się pomiędzy Szczytem Wielickim, a Małą Wysoką, która umożliwia przejście przez główną grań Tatr Wysokich. Ponadto szlak prowadzący na Polski Grzebień jest częścią długiej trasy przecinającej Tatry w poprzek (łączy się między innymi z Łysą Polaną).

Następnie odbijamy z głównego szlaku i zmierzamy do Gerlachowskiej Próby. To już trasa wspinaczkowa bez żadnych ułatwień w postaci klamer, czy łańcuchów.

Szlak ten prowadzi prosto na Przełęcz Tetmajera. Poniżej przełęczy zbaczamy z drogi i przechodzimy na Zadni Gerlach 2616 m n.p.m. A na Zadnim widzimy… Widmo Brockenu 🙂 (niestety na zdjęciu mocno rozmazane)

Na Zadnim Gerlachu nasz szlak łączy się z drogą Martina. „Martinovka” rozpoczyna się od Polskiego Grzebienia i wiedzie granią, aż na sam szczyt Gerlacha 2655 m n.p.m. Zatem mamy do pokonania ostatni odcinek tej niezwykle widokowej trasy. Granią schodzimy do Przełęczy Tetmajera i dalej wspinamy się na szczyt, na którym pojawiamy się o godzinie 9.

Wracamy początkowo przez Batyżowiecki Żleb, jednak nie schodzimy w kierunku Batyżowieckiej Doliny tylko trawersujemy zbocze Pośredniego Gerlacha i idziemy w kierunku Małego Gerlacha. Przechodzimy nad Gerlachowskim Kotłem i przez Przełączkę Nad Kotłem docieramy do Wielickiego Żlebu. Na koniec czeka nas jeszcze Wielicka Próba, gdzie uczyliśmy się zjeżdżać na linie. Przejście przez Wielicką Próbę należy do najbardziej popularnych dróg na Gerlach. Znaleźliśmy się z powrotem w Dolinie Wielickiej i o 12.30 jesteśmy z powrotem w Śląskim Domu (po 7 godzinach drogi).

Jeżeli chodzi o trudności techniczne na naszej trasie to występują one przede wszystkim na Gerlachowskiej Próbie. Mamy tutaj do czynienia z prostą wspinaczką na poziomie I (brak klamer i łańcuchów). Droga Martina prowadzi dość wąską granią i warto mieć asekurację (linę). Z kolei trasa przez Wielicką Próbę jest ubezpieczona.

W samym środku Królowa Tatr - Wysoka
    Po lewej stronie widoczna grań Kończystej; w tle za nią Krywań 2494 m n.p.m.; w centrum zdjęcia Wysoka 2547 m n.p.m., a na prawą od niej Rysy 2503 m n.p.m.